Pokaż wszystkie

Proszę zapoznać się z wersją angielską jako naszą oficjalną wersją.Powrót

Europa
France(Français) Germany(Deutsch) Italy(Italia) Russian(русский) Poland(polski) Czech(Čeština) Luxembourg(Lëtzebuergesch) Netherlands(Nederland) Iceland(íslenska) Hungarian(Magyarország) Spain(español) Portugal(Português) Turkey(Türk dili) Bulgaria(Български език) Ukraine(Україна) Greece(Ελλάδα) Israel(עִבְרִית) Sweden(Svenska) Finland(Svenska) Finland(Suomi) Romania(românesc) Moldova(românesc) Slovakia(Slovenská) Denmark(Dansk) Slovenia(Slovenija) Slovenia(Hrvatska) Croatia(Hrvatska) Serbia(Hrvatska) Montenegro(Hrvatska) Bosnia and Herzegovina(Hrvatska) Lithuania(lietuvių) Spain(Português) Switzerland(Deutsch) United Kingdom(English)
Azja/Pacyfik
Japan(日本語) Korea(한국의) Thailand(ภาษาไทย) Malaysia(Melayu) Singapore(Melayu) Vietnam(Tiếng Việt) Philippines(Pilipino)
Afryka, Indie i Bliski Wschód
United Arab Emirates(العربية) Iran(فارسی) Tajikistan(فارسی) India(हिंदी) Madagascar(malaɡasʲ)
Ameryka Południowa / Oceania
New Zealand(Maori) Brazil(Português) Angola(Português) Mozambique(Português)
Ameryka północna
United States(English) Canada(English) Haiti(Ayiti) Mexico(español)
DomBlogPrzewodnik po czujnikach pozycji przepustnicy - jak to działa, typy, wspólne problemy i leczenie
na 2024/03/6

Przewodnik po czujnikach pozycji przepustnicy - jak to działa, typy, wspólne problemy i leczenie

Czujnik pozycji przepustnicy (TPS) jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem w nowoczesnych pojazdach.Gdy komponent elektryczny w systemie wtrysku paliwa działa nieprawidłowo, możesz pomyśleć o słabej wydajności silnika, ale może to być również problem z czujnikiem pozycji przepustnicy (TPS).Jeśli problem czujnika pozostanie nierozwiązany, wpływ będzie miało wpływ na silnik, stopniowo zawodzi, a nawet może przestać działać.Jednak objawy wadliwych TPS często przypominają objawy innych niepowodzeniach elektronicznych, i niewiele osób wie, jak zdiagnozować problem.

Ten artykuł ma na celu zagłębienie się w czujnik pozycji przepustnicy - eksplorowanie jego mechanizmu operacyjnego, ujawnianie powszechnych błędów i kierowanie tym, jak umiejętnie rozwiązać te problemy.

Spis treści
- Co to jest czujnik pozycji przepustnicy?
- Zasada pracy czujnika położenia przepustnicy
- Powszechne problemy i przyczyny z czujnikami pozycji przepustnicy
- Rozwiązywanie problemów z wadliwym czujnikiem pozycji przepustnicy
- Jak poradzić sobie z wadliwym czujnikiem


Co to jest czujnik pozycji przepustnicy?



Czujnik położenia przepustnicy

Czujnik położenia przepustnicy (TPS) jest elementem elektronicznym w systemie zarządzania paliwem pojazdu, którego zadaniem jest kontrolowanie przepływu powietrza do silnika.

Zazwyczaj jest on montowany na korpusie przepustnicy, bezpośrednio monitorując pozycję przepustnicy i sygnalizuje system wtrysku paliwa, aby zapewnić, że prawidłowa mieszanka powietrza i paliwa jest dostarczana do silnika.

Jeśli TPS działa nieprawidłowo, może nastąpić seria kłopotliwych objawów, wpływając na wydajność pojazdu.Możesz napotkać błędy pomiaru zapłonu, nieprawidłowe zużycie paliwa i niestabilny silnik działający na biegu jałowym.Objawy te wpływają nie tylko na wrażenia z jazdy, ale mogą również prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika.

Rodzaje i zasady robocze czujników pozycji przepustnicy


Istnieją głównie dwa rodzaje czujników położenia przepustnicy: czujniki oparte na potencjometrze i czujniki oparte na efektach Hall.

TPS na bazie potencjometru: Po pierwsze, czujnik oparty na potencjometrze działa ze zmiennym rezystorem podłączonym do wału przepustnicy.Gdy sterownik przyspiesza, obrót wału przepustnicy zmienia wartość rezystancji między końcami potencjometru, generując w ten sposób zmienny sygnał napięcia.Sygnał ten jest następnie interpretowany przez jednostkę sterującą silnika (ECU) w celu precyzyjnego określenia otwierania przepustnicy, umożliwiając dokładne regulacje systemu wtrysku paliwa i zapewniające precyzyjne dopasowanie mocy wyjściowej samochodu a wejściem przepustnicy.

TPS oparty na efekcie Hall: Drugi typ jest czujnikiem opartym na efekcie Hall, który wykorzystuje pole magnetyczne do przechwytywania zmian w pozycji przepustnicy.W szczególności mały magnes jest zamontowany na wale przepustnicy.Gdy kierowca obsługuje przepustnicę, magnes obraca się walem, przechodząc przez czujnik efektu Halla, generując sygnał napięcia, który jest również przechwycony i analizowany przez ECU w celu regulacji paliwa.

Podczas gdy oba typy TPS działają podobnie w wykrywaniu informacji o pozycji przepustnicy wstecznej w celu optymalizacji wtrysku paliwa, różnią się znacznie pod względem wdrożenia technicznego.TPS na bazie potencjometru, ze względu na prostszą strukturę i niższe koszty, jest szeroko przyjmowany.Tymczasem TPS oparty na efektach Hall, oferujący dokładniejsze dane i lepszą trwałość, jest często stosowany w aplikacjach o wysokiej wydajności.

Typowe problemy i przyczyny z czujnikami pozycji przepustnicy



Pozycja mocowania czujnika położenia przepustnicy

Zanim zagłębić się w sposób zidentyfikowania wadliwego czujnika położenia przepustnicy, ważne jest, aby wyjaśnić podstawową rolę TPS: jest odpowiedzialny za monitorowanie otwartości przepustnicy, co bezpośrednio wpływa na czas zapłonu, szybkości zużycia paliwa, zasilanie silnika i ogólną wydajność pojazdu.Kluczowe dane z czujnika są przekazywane do elektronicznej jednostki sterującej silnika (ECU), na podstawie której elektronika samochodu dostosowują zasilanie paliwa i czas zapłonu, aby osiągnąć optymalną mieszaninę powietrza paliwa.

Kiedy TPS działa nieprawidłowo, kierowcy mogą napotkać szereg problemów, w tym między innymi:


  • - wahanie prędkości biegu jałowego, niestabilność;
  • - Silnik nieoczekiwanie przeciąga się podczas zmiany lub przełączania na neutralny;
  • - Silnik przestaje działać na biegu jałowym;
  • - Nagła utrata energii podczas jazdy lub przyspieszania, co powoduje nierówną jazdę;
  • - Zmniejszona moc silnika, co prowadzi do powolnego przyspieszenia, szczególnie zauważalne podczas wspinania się lub przenoszenia ciężkich obciążeń, takich jak holowanie przyczepy;
  • - Sprawdź światło silnika oświetlające na desce rozdzielczej, często sygnalizując, że kod błędu, taki jak P0120, sugerujący problem TPS, został rozpoznany przez narzędzie skanujące;
  • - W niektórych przypadkach nieprawidłowy wzrost zużycia paliwa.

Ważne jest jednak, że chociaż problemy te mogą wskazywać na wadliwy czujnik pozycji przepustnicy, upewnienie się, że sam TPS jest w dobrym stanie, jest pierwszym krokiem w diagnozie.

TPS zazwyczaj występuje w dwóch typach: kontakt (typ rezystora filmu) i niekontaktowy (typ oporowy Magneto), a czujniki kontaktowe są bardziej podatne na awarię.Niepowodzenia często wynikają z zużycia mechanicznego spowodowanego ruchem suwaka przez tor rezystorowy, co prowadzi do wysyłania błędnych danych do elektronicznej jednostki sterującej.

Uskluby w TPS Resistor Film może obejmować:


  • - uszkodzone lub zużyte suwak, co prowadzi do awarii warstwy rezystora i przerwy w kontakcie elektrycznym;
  • - Napięcie wyjściowe czujnika nie wzrasta, być może z powodu zużycia podstawy powłoki obszaru ruchu suwaka;
  • - zużycie sprzętu do napędu suwakowego;
  • - pęknięcie przewodów zasilania lub sygnału czujnika;
  • - zwarcie w obwodzie DPRS lub obwodzie sygnału;
  • - Brak osadzania warstwy grafitowej w mechanizmie rezystancyjnym magneto, prowadzącego do pęknięcia drutu lub zwarcia.

Niezależnie od tego, czy jest to typ kontaktu, czy niekontaktowy, kluczem podczas diagnozy jest upewnienie się, że mechanizm TPS może dokładnie wykonać swoją funkcję w celu utrzymania optymalnej pracy silnika.

Rozwiązywanie problemów z wadliwym czujnikiem pozycji przepustnicy



Rozwiązywanie problemów z wadliwym czujnikiem pozycji przepustnicy

W obliczu podejrzanego wadliwego czujnika położenia przepustnicy (TPS) nie musi pozostawiać poczucia bezradnego.W rzeczywistości dzięki serii starannie zaprojektowanych etapów diagnostycznych możesz skutecznie zidentyfikować i rozwiązać problem.

Sprawdź okablowanie: najpierw sprawdź, czy połączenia między TPS a elektroniczną jednostką sterującą (ECU) są bezpiecznie na miejscu, bez korozji lub jakiejkolwiek formy uszkodzenia.

Wyjście napięcia testowego: Następnie użyj multimetru do pomiaru, jeśli wyjście napięcia TPS wzrośnie płynnie w miarę otwarcia przepustnicy, zgodnie z oczekiwaniami.

Sprawdź czujnik: Następnie przeprowadzaj dokładną kontrolę samego czujnika pod kątem wszelkich fizycznych uszkodzeń lub oznak zużycia.Jeśli czujnik jest rzeczywiście uszkodzony, zastąpienie go staje się nieuniknionym wyborem.

Oczyść korpus przepustnicy: nie pomijaj czyszczenia korpusu przepustnicy, ponieważ nagromadzony brud może powodować niestabilność w sygnale TPS;Prosta praca czyszcząca może czasem znacznie poprawić sytuację.

Zamień TPS: Ostatecznie, jeśli żadna z powyższych prób nie rozwiązuje problemu, zastąpienie TPS może być ostatecznością.Na tym etapie zdecydowanie zaleca się wybór renomowanego dostawcy i upewnienie się, że część zamienna jest wysokiej jakości, aby przywrócić wydajność pojazdu z powrotem na torze.

Jak poradzić sobie z wadliwym czujnikiem


Zastąpienie starego mechanizmu nowym

Dokładna diagnostyka ujawniła wadę w DPDD.W takim przypadku konieczne jest zastąpienie czujnika nowym, wymagającym najbardziej podstawowych wyspecjalizowanych narzędzi, śrubokręta Phillipsa i odrobiny cierpliwości.

Po pierwsze, wyłączenie zasilania i resetowanie zacisków akumulatorów to warunki wstępne do wymiany czujnika.Następnie musisz odłączyć złącze czujnika, które jest wyposażone w unikalny mechanizm blokujący.Następnie poluzuj dwie śruby przymocowanie czujnika do zespołu korpusu przepustnicy, aby płynnie usunąć stary mechanizm, torując drogę dla nowego.Podczas tego procesu zapewnienie, że przepustnica jest w pozycji zamkniętej, ma kluczowe znaczenie.

Kupując nowy czujnik, nie zapomnij o O-ringu, który odgrywa rolę między DPRS a rurką przepustnicy.Przed zainstalowaniem nowego mechanizmu upewnij się

Stary pierścień uszczelniający jest usuwany.Podczas zabezpieczania TPS śrubami montażowymi należy odpowiednio nacisnąć O-ring.Następnie ponownie podłącz złącze i zabezpiecz go zamkiem.Odłączenie zasilania baterii na 3 do 5 minut, aby wyczyścić wszystkie stare kody błędów, które prawdopodobnie pozostały w elektronicznym systemie sterowania samochodem, jest w większości przypadków niezbędnym krokiem.

Dostosowanie TPS, jeśli nieprawidłowo działa lub działa niewłaściwie

Terminowa regulacja mechanizmu TPS może wyeliminować potrzebę wymiany, gdy pojawiają się oznaki awarii, co sprawia, że regulacja jest szczególnie ważna.

Usuwanie złącza czujnika lub lekko odsłaniając przewody pod osłoną, okazuje się, że tylko dwa przewody są kluczowe: niebieskie (dodatnie) i czarne (uziemienie).Podczas procesu regulacji te dwa przewody są niezbędne do określania napięcia.Po usunięciu złącza podłącz sondy multimetrowe do odpowiednich punktów na czujniku.Po zakończeniu tego kroku upewnij się, że przewody są bezpiecznie podłączone do czujnika, a następnie ponownie zainstaluj mechanizm.Śruby instalacyjne nie muszą być nadmiernie dokręcane, ale zapewniają mocno na miejscu czujnik, który można przetestować, delikatnie go wstrząsnąć.

Następnie delikatnie obróć czujnik, zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aż urządzenie pokaże odczyt od 0,55 do 0,56 woltów.W razie potrzeby powiększ otwory instalacyjne, aby zwiększyć kąt obrotu.Po ustawieniu żądanych parametrów mocno zablokuj TPS.Następnie wykonaj pomiary kontroli napięcia, w razie potrzeby izolując odsłonięte części przewodów.

FAQ


Jakie są objawy wadliwego czujnika położenia przepustnicy?


  • Niewytłumaczalne uderzenie i szarpnięcie w pojeździe.
  • Nagłe bezczynne gwałty.
  • Nagłe przeciąganie silnika bez żadnego widocznego powodu.
  • Wahanie podczas przyspieszania.
  • Nagłe spory podczas jazdy autostradą.
  • Przerywane miganie światła silnika kontrolnego bez wyraźnego powodu.

Czy mogę jeździć ze złym czujnikiem położenia przepustnicy?


Powinieneś się o to niepokoić w każdej sekundzie, ale powinno być dobrze prowadzić 50 mil, jeśli tak jest najbliższy sklep.Problem z posiadaniem złego czujnika położenia przepustnicy polega na tym, że ilość powietrza do silnika nie może być od razu zakwaterowana w mieszance paliwowej.

Czy samochód może działać bez czujnika położenia przepustnicy?


Stare samochody, takie jak kopalni, używają stalowego kabla, który łączy pedał gazu z korpusem przepustnicy, więc czujnik nie byłby konieczny do jazdy.Ale w nowszym samochodzie, jeśli czujnik jest potrzebny do prawidłowego przyspieszenia, bez niego nie przyspieszasz.Ale silnik powinien nadal dobrze się zmieniać.

0 RFQ
Wózek sklepowy (0 Items)
To jest puste.
Porównaj listę (0 Items)
To jest puste.
Informacja zwrotna

Twoja opinia ma znaczenie!W Allelco cenimy wrażenia użytkownika i staramy się go stale ulepszać.
Proszę udostępnić nam swoje komentarze za pośrednictwem naszego formularza opinii, a my odpowiemy niezwłocznie.
Dziękujemy za wybranie Allelco.

Temat
E-mail
Komentarze
Captcha
Przeciągnij lub kliknij, aby przesłać plik
Przesyłanie pliku
Rodzaje: .xls, .xlsx, .doc, .docx, .jpg, .png i .pdf.
Max Rozmiar pliku: 10 MB